
Osud
O sexu
Sexualita je velmi starou a silnou polární součástí člověka, která dostává značný díl energie. Mužský princip působí shora a dodává energii vesmíru, ženský zdola přivádí energii Matky země. Jakýkoliv harmonický kontakt, rozhovor i meditace způsobuje proudění energie. Pochopit její mystérium je velmi náročné.
Problémy v sexu souvisí se deformovanou psychikou. Co nemůžeme získat uvnitř, hledáme vně, i čistotu a nevinnost. Na rozdíl od ostatních disharmonii má své stálé místo. Sexuální pud vytváří třetí, tj. astrální stupeň hierarchie a má tedy plné právo na existenci, dokonce i homosexualita a bisexualita má svůj význam a není ničím hříšná. Vždy je to však menší díl celku. Souvisí s magií doteku. Dotyky lze vyjádřit více než slovy. Přílišná sexualita je projevem porušeného vnímání druhého, redukuje je ho jen na sexuální objekt. Je to druh zvrácenosti. V současné době stupňovaného egoistického izolacionalismu je sex opomíjen a nahrazován, ale je jen otázka času, kdy se znovu objeví styl šedesátých let.
Někteří lidé v ní pod vlivem pokrytecké morálky vidí něco hříšného. Síla zvyku milionů let je tak silná, takže harmonizovat sexualitu duchovním procesem v jednom životě je téměř nemožné, ačkoliv se o to mnozí pokoušejí. S různými úspěchy to řešili Adamité, Bratři svobodného ducha i jiné kacířské a mystické skupiny, v nedávné době žáci Osha. Celibát kněží je nejen zbytečný, ale i škodlivý. Potlačení čehokoliv nic neřeší, problém se vždy vrátí, ale předstírání zůstane. Nevybitá či zablokovaná sexualita dokáže meditaci zcela znemožnit. Nemůže se pak uvolnit tvořivost. Vyladěnou sexualitu nemá téměř nikdo, protože je komplikována rozpornými postoji člověka. Měli bychom zvážit, co nám dává a co způsobuje. Někdo těžko přijímá její zvířecí základ. Do sexuality se promítá i východisko z fádnosti života.

V sexuálním chování se odráží řada disharmonii a odchylek (frigidita, sadismus, masochismus, fetišismus aj.) jejíž kořeny je třeba objasnit a vyřešit problém, který je na ně vázán. Vědomí i nevědomí na sexualitě silně lpí, protože egu dává pocit síly. Magie, sexualita a agresivita se často spojují do velmi těžce řešitelné kombinace. Je to ale také symbol nenaplněné touhy ega po něze, lásce a duchovního zážitku spojení do jednoty. Dáváme však do sexu to, co v něm není, často i mystický význam, ale je to zejména akt pro rozmnožování. Podobně dáváme jiné významy do jídla. Když bychom se však spokojili se symbolem, přišli bychom o to, co symbolizuje. Pokud bychom na ní lpěli, v příštích životech bychom se dostávali do situací, které by měly změnit náš přístup.
Duchovní sexualita není vybití vášně, ale projev lásky a fyzický ekvivalent průniku duší. Pokud tomu tak není, cesty osudu vedené božskými silami nás budou spletitými cestami přivádět ke správnému přístupu. Proto jsou některé tantrické sexuální praktiky problematické. Střídání parterů je překážkou duchovního přístupu. Kromě toho je velmi těžké se současně soustředit na sexualitu i duchovnost. Velmi totiž záleží na úrovni partnera, protože na princip podobnosti je tu kladen větší důraz než jinde. Sex je totiž spojen se změněným stavem vědomí a s vysokou energií a nevhodný výběr partnera by mohl zasvěcence negativně ovlivnit přenosem a zbrzdit mu další duchovní proces. Zvláštní situace nastávají v mystických skupinách, kde vznikají různé partnerské kombinace, které jsou však terapeuticky účelné.

Sex jako symbol mystiky
Mnoho nedorozumění a nepochopení mystiky by se laikům vyjasnilo, kdyby pochopili určité podobnosti mezi sexem a mystickými zážitky i duchovností samou:
-Sexuální ani mystický zážitek se nedá věrně popsat a to ani přibližně ne.
-Oba jsou opředeny tisíciletým nánosem iluzí, absurdit, mnoha tabu i zbytečným strachem.
-Podobně jako o sexualitě je možno dlouze hovořit a psát i o mystice, aniž by autor měl jakékoliv zkušenosti. Zda jsou to jen vyčtené a bujnou fantazií zjitřené představy, může poznat jen ten, který je zažil, nikoliv laik.
-Podstatou úspěšného prožitku u obou je vůle a správný přístup. Planá pasivita a přání bez smysluplného úsilí nikam nevede.
-Obé se dá pokazit víceméně stejnými chybami, např. strachem, naivním očekáváním, přílišným uvažováním a nevyužitím intuice.
-Důležité je bez mentálního zasahování prožívat a procházet přicházející pocity.
-Je to věc obou (partnerů, i Boha a člověka), nejen jednoho. Nikdo si nemůže nic vynucovat.
-Sex i mystika se dají rozvíjet tvořivým zkoumavým přístupem. Rigidita je brzdí, ale umění obohacuje. Najít chyby je již léčením.
-Obé si konkuruje, ale mystický zážitek je daleko bohatší, víc povznášející a lze ho mít stále.